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Modul (6 Credits)
Managing Digital Transformation
- Name im Diploma Supplement
- Managing Digital Transformation
- Verantwortlich
- Voraussetzungen
- Siehe Prüfungsordnung.
- Workload
- 180 Stunden studentischer Workload gesamt, davon:
- Präsenzzeit: 60 Stunden
- Vorbereitung, Nachbereitung: 60 Stunden
- Prüfungsvorbereitung: 60 Stunden
- Dauer
- Das Modul erstreckt sich über 1 Semester.
- Qualifikationsziele
Students should be able to
- Describe the building blocks of a digital transformation
- Distinguish between transformation and change
- Distinguish between Digital Transformation and IT-enabled organizational transformation
- Apply tools to digitally transform business models, products, services, and business processes
- Transfer their knowledge to other transformations, e.g., decarbonization or societal aging
- Praxisrelevanz
Organizations are increasingly managing digital transformations. Students will learn how to recognize the corresponding triggers and how to manage digital transformations.
- Prüfungsmodalitäten
Zum Modul erfolgt eine modulbezogene Prüfung in Gestalt entweder einer Klausur (in der Regel: 60-90 Minuten, 60% der Modulnote) sowie einer Präsentation (in der Regel: 5 bis 10 Minuten, 20% der Modulnote) und der Diskussion im Plenum (20% der Modulnote) oder einer schriftlichen Ausarbeitung (in der Regel: 15 bis 20 Seiten, 60% der Modulnote), Präsentation (in der Regel: 5 bis 10 Minuten, 20 % der Modulnote) und der Diskussion im Plenum (20% der Modulnote). Die konkrete Prüfungsform wird innerhalb der ersten Woche der Vorlesungszeit festgelegt.
Vom Dozierenden wird zu Beginn der Veranstaltung festgelegt, ob durch freiwillige Testate bereits im Vorfeld Punkte für die Klausur erworben werden können. Für die Möglichkeit der Anrechnung der Testate muss die Klausur unabhängig vom Ergebnis der Testate mindestens bestanden sein. Ist dies der Fall, so bildet sich die Endnote aus dem Ergebnis der mindestens bestandenen Abschlussprüfung zuzüglich der bereits über die Testate erworbenen Punkte. Die Möglichkeit der Anrechnung der Testate auf die abschließende Prüfungsleistung ist auf maximal 20% der in der abschließenden Prüfung maximal erwerbbaren Punkte beschränkt. Bestandene Testate haben nur Gültigkeit für die Prüfungen, die zu der Veranstaltung im jeweiligen Semester gehören. Es ist unabhängig von der Bearbeitung der freiwilligen Testate möglich, die volle Punktzahl für die modulbezogene Prüfung zu erreichen.
- Verwendung in Studiengängen
- Bestandteile
Vorlesung (3 Credits)
Managing Digital Transformation
- Name im Diploma Supplement
- Managing Digital Transformation
- Anbieter
- Lehrperson
- SWS
- 2
- Sprache
- englisch
- Turnus
- Sommersemester
- maximale Hörerschaft
- unbeschränkt
- Lehrinhalte
- Defining Digital Transformation
- Transformation and Change
- Managing Change
- Managing Projects and Projects
- Understanding Digital Transformation Processes
- Different Levels of Digital Transformation
- Managing other contemporary transformations
- Literaturangaben
- Baiyere, Abayomi; Salmela, Hannu; Tapanainen, Tommi (2020): Digital transformation and the new logics of business process management. In: European Journal of Information Systems
- Fischer, Marcus; Imgrund, Florian; Janiesch, Christian; Winkelmann, Axel (2020): Strategy archetypes for digital transformation: Defining meta objectives using business process management. In: Information & Management
- Markus, M. Lynne; Rowe, Frantz (2023): The Digital Transformation Conundrum: Labels, Definitions, Phenomena, and Theories. In: Journal of the Association for Information Systems
- Mousavi Baygi, Reza; Introna, Lucas D.; Hultin, Lotta (2021): Everything Flows: Studying Continuous Socio-Technological Transformation in a Fluid and Dynamic Digital World. In: MISQ
- Plattfaut, Ralf; Borghoff, Vincent (2023): How to Successfully Navigate Crisis-Driven Digital Transformation. In: MISQE
- Vial, Gregory (2019): Understanding digital transformation: A review and a research agenda. In: The Journal of Strategic Information Systems
- Wessel, Lauri; Baiyere, Abayomi; Ologeanu-Taddei, Roxana; Cha, Jonghyuk; Blegind Jensen, Tina (2021): Unpacking the Difference Between Digital Transformation and IT-Enabled Organizational Transformation. In: Journal of the Association for Information Systems
- didaktisches Konzept
This course takes a blended-learning approach. Students are expected to watch videos and read obligatory literature as part of their weekly preparation, regardless of their location. In addition, classroom discussions will enable students to critically reflect on the newly acquired knowledge and discuss open questions with the lecturer.
- Hörerschaft
Übung (3 Credits)
Managing Digital Transformation
- Name im Diploma Supplement
- Managing Digital Transformation
- Anbieter
- Lehrperson
- SWS
- 2
- Sprache
- englisch
- Turnus
- Sommersemester
- maximale Hörerschaft
- unbeschränkt
- Lehrinhalte
The tutorial will extend and deepen the contents of the lecture. Next to practical tools for managing digital transformations, case studies from practice will be introduced. Students will be asked to develop and present solutions for the problems described in verbal or written form.
- Literaturangaben
See lecture.
- didaktisches Konzept
Blended learning, team work, case studies, group discussions, presentations.
- Hörerschaft