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Keine Credits bei Lehrveranstaltungen angegeben
Bei den Modulen unten sind Credits angegeben, bei der (modulunabhängigen) Lehrveranstaltungsliste nicht. Dies liegt darin begründet, dass die Lehrveranstaltungen erst im Kontext eines Modules Credits erhalten. Auch wenn der Fall selten eintritt, ist so die Möglichkeit gegeben, dass die selbe Veranstaltung in unterschiedlichen Studiengängen unterschiedlichen Workload und Credits erhalten kann.
Üblicherweise gilt aber weiterhin natürlich die Faustregel Cr = 1,5 * SWS.
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Responsbile for the modules
Module (6 Credits)
Asset Management
- Name in diploma supplement
- Asset Management
- Responsible
- Admission criteria
- See exam regulations.
- Workload
- 180 hours of student workload, in detail:
- Attendance: 60 hours
- Preparation, follow up: 75 hours
- Exam preparation: 45 hours
- Duration
- The module takes 1 semester(s).
- Qualification Targets
Die Studierenden
- Verfügen über weiterführende Kenntnisse zentraler Kapitalmarktmodelle und kennen Techniken und Formalismen des Investitionsmanagements, die sich in der praktischen Anwendung bewährt haben
- können die vermittelten Modellierungstechniken auf praktische Probleme übertragen und zugehörige Lösungsverfahren anwenden
- sind in der Lage, ausgewählte Fragestellungen des Investitionsmanagements sowohl auf wissenschaftlicher als auch auf praktischer Ebene zu betrachten und zu bewerten
- verfügen über die Kompetenz, formale Modelle im Bereich des Investitionsmanagements zu entwickeln, in korrekter Notation zu spezifizieren und zugehörige Daten zu gewinnen
- Haben ein vertieftes Verständnis für Verhaltensweisen und Anreizstrukturen der Akteure im delegierten Vermögensmanagement
- diskutieren die Vorlesungsinhalte anhand ausgewählter Fallbeispiele, um sowohl theoretische Kenntnisse als auch anwendungsbezogene Fertigkeiten zu festigen
- Relevance
Hoch; das Modul eignet sich hervorragend für Studierende, die eine berufliche Tätigkeit in der Finanzbranche anstreben.
- Module Exam
The module-related examination is performed by a written exam (usually 60-90 minutes).
- Usage in different degree programs
- Elements
- VO: Asset Management (3 Credits)
- UEB: Asset Management (3 Credits)
Module (6 Credits)
Behavioral Finance
- Name in diploma supplement
- Behavioral Finance
- Responsible
- Admission criteria
- See exam regulations.
- Workload
- 180 hours of student workload, in detail:
- Attendance: 60 hours
- Preparation, follow up: 75 hours
- Exam preparation: 45 hours
- Duration
- The module takes 1 semester(s).
- Qualification Targets
Students
- are able to contrast normative finance theory (“How should market participants behave?”) with the findings of descriptive empirical finance research (“How do market participants actually behave?”)
- know the key insights of theoretical, experimental, and empirical behavioral economics research (“Why do market participants behave this way, and how can their behavior be predicted or changed?”)
- have a profound understanding of the link between individual behavior in financial markets and market outcomes such as trading volume or return patterns
- can evaluate scientific studies accurately, understand the methodology used in leading papers of the field, can interpret estimation results correctly and analyze them critically
- are in a position to identify starting points for their own research
- Relevance
Students will be able to better understand how actual economic decisions are made and how these decisions affect economic aggregates in real markets. The acquired skills and knowledge may also help to improve financial decision making. These insights are highly relevant for work in companies (in particular but not only the financial industry), economic research and teaching institutions, or regulatory authorities.
- Module Exam
The module-related examination is performed by a written test (usually 60-90 minutes).
- Usage in different degree programs
- Elements
- VO: Behavioral Finance (3 Credits)
- UEB: Behavioral Finance (3 Credits)
Module (6 Credits)
Corporate Finance
- Name in diploma supplement
- Corporate Finance
- Responsible
- Admission criteria
- See exam regulations.
- Workload
- 180 hours of student workload, in detail:
- Attendance: 60 hours
- Preparation, follow up: 75 hours
- Exam preparation: 45 hours
- Duration
- The module takes 1 semester(s).
- Qualification Targets
Students
- get familiar with modern concepts and methods of analyzing optimal financial decision making in corporations
- can evaluate the empirical validity of leading models and apply them to solve real-world problems in corporate financial decision making
- are able to understand and explain discrepancies between the theory and the practice of corporate finance
- can evaluate scientific studies accurately, understand the methodology used in leading papers of the field, can interpret estimation results correctly and analyze them critically
- can communicate and debate topics of the lecture in a structured and professional way
- Relevance
The module is practically relevant since it teaches some of the fundamental models, methods, and best practices used by financial managers working in large corporations.
- Module Exam
The module-related examination is performed by a written test (usually 60-90 minutes).
- Usage in different degree programs
- Elements
- VO: Corporate Finance (3 Credits)
- UEB: Corporate Finance (3 Credits)
Module (6 Credits)
Digital Finance
- Name in diploma supplement
- Digital Finance
- Responsible
- Admission criteria
- See exam regulations.
- Workload
- 180 hours of student workload, in detail:
- Attendance: 60 hours
- Preparation, follow up: 100 hours
- Exam preparation: 20 hours
- Duration
- The module takes 1 semester(s).
- Qualification Targets
Studierende
- haben ein fundiertes Verständnis über die Grundlagen eines dezentralen Finanzwesens,
- sind in der Lage, einzelne Komponenten und Anwendungen kritisch zu reflektieren,
- können digital einsetzbare Finanzinstrumente gem. KWG, WpHG, eWpG und MiCAR unterscheiden,
- haben ein vertieftes Verständnis für den Zusammenhang zwischen aktuellen Marktentwicklungen und einem zentralisierten Finanzwesen samt dessen Marktfriktionen,
- können wissenschaftliche Studien korrekt auswerten, verstehen die Methodik führender Arbeiten auf diesem Gebiet, können deren Ergebnisse richtig interpretieren und kritisch analysieren,
- sind in der Lage, Ansatzpunkte für ihre eigene Forschung zu identifizieren und ihre Forschungsvorschläge professionell zu präsentieren und zu verteidigen.
- Module Exam
Zum Modul erfolgt eine modulbezogene Prüfung, die sich auf folgende Prüfungsformen erstreckt: Seminararbeit (in der Regel: 15 Seiten, 75% der Note) und Präsentation (in der Regel: 15 Minuten, 25% der Note). Zum Bestehen des Seminars müssen beide Teile bestanden sein.
- Usage in different degree programs
- Elements
- VO: Digital Finance (3 Credits)
- SEM: Digital Finance (3 Credits)
Module (6 Credits)
Fachseminar Finanzwirtschaft
- Name in diploma supplement
- Seminar in Finance
- Responsible
- Admission criteria
- See exam regulations.
- Workload
- 180 hours of student workload, in detail:
- Attendance: 30 hours
- Preparation, follow up: 120 hours
- Exam preparation: 30 hours
- Duration
- The module takes 1 semester(s).
- Qualification Targets
Die Studierenden
- erlernen die Formalia einer wissenschaftlichen Arbeit
- erarbeiten selbstständig die Literatur innerhalb eines thematisch geschlossenen Komplexes der finanzwirtschaftlichen Forschung
- stellen die wesentlichen Erkenntnisse der relevanten Literatur strukturiert, effizient, verzahnend, und mit sinnvoller Schwerpunktsetzung dar
- beurteilen und hinterfragen die gewonnenen Einsichten
- können die Ergebnisse ihrer wissenschaftlichen Arbeit anschaulich sowie prägnant präsentieren und sich erfolgreich einer kritischen Diskussion stellen
- können sich konstruktiv in die Diskussion der anderen Seminararbeiten einbringen
- Relevance
Die vermittelten Kenntnisse und Fähigkeiten werden bei einer Tätigkeit in der Finanzbranche und zudem branchenübergreifend bei Leitungspositionen in Unternehmen und Institutionen benötigt.
- Module Exam
Zum Modul erfolgt eine modulbezogene Prüfung, die sich auf folgende Prüfungsformen erstreckt: Seminararbeit (in der Regel 15 Seiten, 75% der Note) und Halten eines Seminarvortrags (in der Regel 20 Minuten, 25% der Note). Für das Bestehen des Moduls müssen sowohl die Seminararbeit als auch der Seminarvortrag jeweils mit der Note 4,0 oder besser bewertet worden sein.
- Usage in different degree programs
- Elements
- SEM: Fachseminar Finanzwirtschaft (6 Credits)
Module (6 Credits)
Investition und Finanzierung
- Name in diploma supplement
- Investment and Financing
- Responsible
- Admission criteria
- See exam regulations.
- Workload
- 180 hours of student workload, in detail:
- Attendance: 60 hours
- Preparation, follow up: 75 hours
- Exam preparation: 45 hours
- Duration
- The module takes 1 semester(s).
- Qualification Targets
Die Studierenden
- beherrschen grundlegende Kenntnisse der Investitions- und Finanzierungsrechnung
- kennen Techniken und Formalismen der Finanzwirtschaft, die sich in der praktischen Anwendung bewährt haben
- verfügen über die Kompetenz, formale Modelle zu entwickeln, in korrekter Notation zu spezifizieren und zugehörige Daten zu gewinnen
- können die vermittelten Modellierungstechniken auf praktische Probleme übertragen und zugehörige Lösungsverfahren anwenden
- sind in der Lage, Investitions- und Finanzierungsfragen sowohl auf wissenschaftlicher als auch auf praktischer Ebene zu betrachten und zu bewerten
- erwerben auf Basis der Grundkenntnisse und erweitert durch das Literaturstudium die Fähigkeit, selbständig Lösungen unter Rückgriff auf bekannte oder alternative Modelle zu finden
- diskutieren die Vorlesungsinhalte anhand ausgewählter Fallbeispiele, um sowohl theoretische Kenntnisse als auch anwendungsbezogene Fertigkeiten zu festigen
- verfügen über fachliche Urteils- und Handlungskompetenzen als wissenschaftliche Grundlage professionellen Handelns im Beruf
- Module Exam
Zum Modul erfolgt eine modulbezogene Prüfung in der Gestalt einer Klausur (in der Regel 60-90 Minuten).
- Usage in different degree programs
- Elements
- VO: Investition und Finanzierung (3 Credits)
- UEB: Investition und Finanzierung (3 Credits)
Module (6 Credits)
Selected Topics in Empirical Capital Market Research
- Name in diploma supplement
- Selected Topics in Empirical Capital Market Research
- Responsible
- Admission criteria
- See exam regulations.
- Workload
- 180 hours of student workload, in detail:
- Attendance: 30 hours
- Preparation, follow up: 120 hours
- Exam preparation: 30 hours
- Duration
- The module takes 1 semester(s).
- Qualification Targets
Students
- meet the formalities of a scientific paper
- independently collect, systemize, compare, and review the state-of-the-art academic literature
- acquire a profound understanding of a specific subfield of empirical capital market research
- can evaluate scientific studies accurately, understand the methodology used in leading papers of the field, can interpret estimation results correctly
- are able to critically reflect on limitations of existing research
- are able to present and defend their term paper in a professional way
- are in a position to identify starting points for their own research
- Relevance
The acquired skills and knowledge are highly relevant for work in the financial industry and related areas (e.g., asset management, equity research, fintech, corporate finance, risk management), but may also be of interest to economic research and teaching institutions.
- Module Exam
The module-related examination consists of a seminar paper (usually 15 pages, 75% of the grade), and of an accompanying presentation (usually 20 minutes, 25% of the grade). To pass the module, both the seminar paper and the seminar presentation must have been evaluated with a grade of 4.0 or better.
- Usage in different degree programs
- Elements
- SEM: Selected Topics in Empirical Capital Market Research (6 Credits)
Module (6 Credits)
Stock Market Anomalies and Quantitative Trading Strategies
- Name in diploma supplement
- Stock Market Anomalies and Quantitative Trading Strategies
- Responsible
- Admission criteria
- See exam regulations.
- Workload
- 180 hours of student workload, in detail:
- Attendance: 60 hours
- Preparation, follow up: 75 hours
- Exam preparation: 45 hours
- Duration
- The module takes 1 semester(s).
- Qualification Targets
Students
- have a profound understanding of the most important stock market anomalies
- are able to critically reflect to what extent these anomalies can be translated into real-life trading strategies
- know the key insights of theoretical, experimental, and empirical research aiming at explaining these anomalies
- have a profound understanding of the link between individual behavior in financial markets, market frictions, and resulting return patterns
- can evaluate scientific studies accurately, understand the methodology used in leading papers of the field, can interpret estimation results correctly, and analyze them critically
- are in a position to identify starting points for their own research and to present and defend their research proposals in a professional way
- Relevance
Students will better understand to what extent stock market are efficient and to what extent potential inefficiencies can be translated into profitable quantitative trading strategies. The acquired skills and knowledge are highly relevant for work in the financial industry (e.g., asset or wealth management, equity research, fintech), but may also be of interest to economic research and teaching institutions, or regulatory authorities.
- Module Exam
The module-related examination consists of a seminar paper (usually 15 pages, 65% of the grade), of an accompanying presentation (usually 15 minutes, 25% of the grade), as well as of the active participation in the discussions of other presentations (10%).
- Usage in different degree programs
- Elements
- VIS: Stock Market Anomalies and Quantitative Trading Strategies (6 Credits)
Offered Courses
Lecture
Asset Management
- Name in diploma supplement
- Asset Management
- Organisational Unit
- Lecturers
- SPW
- 2
- Language
- German
- Cycle
- summer semester
- Participants at most
- no limit
- Preliminary knowledge
Kenntnisse der grundlegenden Methoden der Investitionsrechnung sowie grundlegender Methoden der Ökonometrie und Statistik. Hohe analytische Fähigkeiten sind von Vorteil. Ausreichende Englischkenntnisse sind sehr empfehlenswert, da die Fachliteratur in aller Regel nicht in deutscher Sprache vorliegt.
- Abstract
Das Modul / die Veranstaltung beschäftigt sich mit zentralen Konzepten des Investitionsmanagements und der delegierten, professionellen Vermögensverwaltung. Betrachtet werden sowohl die relevante Theorie (z.B. Entscheidung unter Unsicherheit, Portfoliotheorie, Multifaktormodelle zur Wertpapierbewertung) als auch deren empirische Validität. Diskutiert werden daneben zentrale Anlageformen (Investmentfonds, ETFs, Hedge Fonds), deren Performance-Messung und -Vorhersage, sowie ausgewählte Verhaltensweisen und Anreizstrukturen der zentralen Akteure in der delegierten Vermögensverwaltung.
- Contents
- Eigenschaften ausgewählter Anlageformen und Finanzmärkte
- Aktive vs. passive Anlagephilosophie
- Portfoliotheorie und -praxis
- Gleichgewichtsmodelle in Kapitalmärkten
- Empirische Tests von Gleichgewichtsmodellen
- Wertentwicklung von Investmentfonds: Messung, Determinanten, und Vorhersage
- Verhalten und Anreizstrukturen von Fondsmanagern und Fondsinvestoren
- Hedge-Fonds
- Neuere Entwicklungen
- Literature
Basisliteratur:
- Bodie/Kane/Marcus: Investments, McGraw-Hill
- Elton/Gruber/Brown/Goetzmann: Modern Portfolio Theory and Investment Analysis, Wiley
- Bruns/Meyer-Bullerdiek: Professionelles Portfoliomanagement, Schäffer-Poeschel
- Teaching concept
Vorlesung, Diskussion
- Participants
Exercise
Asset Management
- Name in diploma supplement
- Asset Management
- Organisational Unit
- Lecturers
- SPW
- 2
- Language
- German
- Cycle
- summer semester
- Participants at most
- no limit
- Preliminary knowledge
Siehe Vorlesung
- Contents
Siehe Vorlesung
- Literature
Siehe Vorlesung
- Teaching concept
Theorie, Methodik, und Konzepte der Vorlesung werden durch Fallbeispiele, Übungsaufgaben, und weiterführende Materialien verdeutlicht und eingeübt.
- Participants
Lecture
Behavioral Finance
- Name in diploma supplement
- Behavioral Finance
- Organisational Unit
- Lecturers
- SPW
- 2
- Language
- English
- Cycle
- winter semester
- Participants at most
- no limit
- Preliminary knowledge
Students are assumed to have undergraduate level knowledge of finance and economics. Some basic knowledge of statistics/econometrics is helpful to understand empirical research conducted in the research papers, which the course content is based on. A sufficient level of spoken and written English language skills is necessary.
- Abstract
There is abundant evidence suggesting that the standard economic paradigm of rational individuals does not perfectly describe behavior in financial markets. Behavioral Finance examines how individuals' attitudes and behavior affect their financial decisions. This course reviews research on psychological biases and non-standard preferences in investor behavior, highlights the link between individual behavior and market outcomes, and discusses some of the major empirical “puzzles” in financial markets for which standard finance theory provides no sufficient explanation.
- Contents
- An Introduction to Behavioral Finance
- Market Participants: Judgment Biases
- Market Participants: Purchasing and Selling Decisions
- Market Participants: Experience, Social Networks, Retirement Saving
- Linking Individual Behavior and Market Outcomes
- Markets: Efficiency and Limits to Arbitrage
- Markets: Event Studies
- Markets: Time Series Properties and Calendar Anomalies
- Markets: Cross-Sectional Predictability
- Literature
As the course discusses partly recent research, there is no specific textbook that covers all aspects of the course. However, useful survey papers for this course are:
- Barber, B. M., & Odean, T. (2013). Chapter 22 – The Behavior of Individual Investors. In: Handbook of the Economics of Finance (Vol. 2, pp. 1533–1570).
- Barberis, N., & Thaler, R. (2003). A survey of behavioral finance. Handbook of the Economics of Finance, (Vol. 1, pp. 1053-1128).
- Hirshleifer, D. A. (2015). Behavioral finance. In: Annual Review of Financial Economics (Vol. 7, pp. 133-159).
- Teaching concept
The course is held in the form of lectures.
- Participants
Exercise
Behavioral Finance
- Name in diploma supplement
- Behavioral Finance
- Organisational Unit
- Lecturers
- SPW
- 2
- Language
- English
- Cycle
- winter semester
- Participants at most
- no limit
- Preliminary knowledge
See lecture
- Contents
See lecture
- Literature
See lecture
- Teaching concept
The theory, methodology, and concepts from the lecture are applied with case studies, numerical examples, in-class experiments, and additional material. Excerpts from key scientific papers are presented to the students and are discussed together.
- Participants
Lecture
Corporate Finance
- Name in diploma supplement
- Corporate Finance
- Organisational Unit
- Lecturers
- SPW
- 2
- Language
- English
- Cycle
- winter semester
- Participants at most
- no limit
- Preliminary knowledge
Students are assumed to have an undergraduate level knowledge of finance and of statistics/econometrics. A sufficient level of spoken and written English language skills is necessary.
- Abstract
Structured presentation of the theory and practice of how corporations make financial decisions
- Contents
- Statement Analysis
- Investments, Capital Budgeting, and DCF Valuation
- Valuation of Bonds and Stocks
- Risk and Return
- Capital Market Equilibrium and Cost of Capital
- Project Analysis and Real Options
- Capital Structure and Payout Policy
- Behavioral Corporate Finance
- Literature
The course is based on material from the following corporate finance books:
- Berk/DeMarzo: Corporate Finance
- Brealey/Myers/Allen: Principles of Corporate Finance
- Welch: Corporate Finance
- Ross/Westerfield/Jaffe: Corporate Finance
- Teaching concept
The course is held in the form of lectures.
- Participants
Exercise
Corporate Finance
- Name in diploma supplement
- Corporate Finance
- Organisational Unit
- Lecturers
- SPW
- 2
- Language
- English
- Cycle
- winter semester
- Participants at most
- no limit
- Preliminary knowledge
See lecture
- Contents
See lecture
- Literature
See lecture
- Teaching concept
The theory, methodology, and concepts from the lecture are applied with case studies, numerical examples, and additional material. Excerpts from key scientific papers are presented to the students and are discussed together.
- Participants
Lecture
Digital Finance
- Name in diploma supplement
- Digital Finance
- Organisational Unit
- Lecturers
- SPW
- 2
- Language
- German
- Cycle
- winter semester
- Participants at most
- 20
- Preliminary knowledge
Grundkenntnisse im Finanzwesen. Grundlegende ökonometrische Kenntnisse könnten hilfreich sein, um ggf. die empirische Forschung zu verstehen, die in einzelnen Forschungsarbeiten durchgeführt wird, auf die sich der Kurs inhaltlich stützt. Ausreichende Kenntnisse der englischen Sprache sind erforderlich.
- Abstract
Finanztransaktionen werden im dezentralisierten Finanzwesen in Peer-to-Peer Netzwerken durchgeführt und nicht wie im zentralisierten Finanzwesen über traditionelle Vermittler wie Banken, Börsen etc. Betrachtet werden sowohl relevante Technologien (z.B. Distributed-Ledger Technologie) als auch deren Anwendungen sowie Herausforderungen in der Praxis. Diskutiert werden daneben Vorteile und Risiken eines dezentralisierten Finanzwesens und dessen Technologien. Insbesondere wird erörtert inwiefern Probleme eines zentralisierten Finanzwesens wie fehlende Integration, Ineffizienz, Undurchsichtigkeit, zentrale Kontrolle und mangelnde Interoperabilität gelöst werden.
Die Studierenden werden besser verstehen, wodurch sich ein dezentralisiertes Finanzwesen auszeichnet, welche Anwendungsmöglichkeiten sich eröffnen, welches Disruptionspotenzial es birgt und welche Herausforderungen und Risiken es mit sich bringt. Die erworbenen Fähigkeiten und Kenntnisse sind relevant für die Arbeit in der Finanzbranche (z. B. Banken, Vermögensverwaltung, Kapitalmarktforschung, Fintech), können aber auch für Wirtschaftsforschungs- und Lehreinrichtungen oder Regulierungsbehörden von Interesse sein.
- Contents
Die Vorlesung in der ersten Hälfte des Semesters gibt eine Einführung in das Gebiet des dezentralisierten Finanzwesens:
- Einführung und „Big picture“
- Zentralisiertes Finanzwesen versus dezentralisiertes Finanzwesen (DeFi)
- Grundlagen eines dezentralisierten Finanzwesens (bspw. Distributed-Ledger Technologie (DLT) wie Blockchain)
- Anwendung von Technologien (z.B. DLT) im Finanzwesen
- Literature
Da der Kurs aktuelle Forschungsergebnisse und praxisorientierte Themen behandelt, gibt es kein spezielles Lehrbuch, das alle Aspekte des Kurses abdeckt.
- Goldstein I./Jiang W./Karolyi (2019), “To FinTech and Beyond”, in: The Review of Financial Studies, 32(5), 1647-1661.
- Bitcom (2021), “Digital Finance 2021 - Die Transformation der Finanzindustrie in Zahlen“, Bitcom Research
- Harvey, C. R./Ramachandran, A./ Santoro, J. (2022), “DeFi and the Future of Finance”, in: Wiley.
- BCG-QED Investors (2023), “Global FinTech 2023 - Reimagining the Future of Finance”
- Participants
Seminar
Digital Finance
- Name in diploma supplement
- Digital Finance
- Organisational Unit
- Lecturers
- SPW
- 2
- Language
- German
- Cycle
- winter semester
- Participants at most
- 20
- Preliminary knowledge
Grundkenntnisse im Finanzwesen. Vertrautheit mit Seminaren bzw. Hausarbeiten sowie der Literaturrecherche. Grundlegende ökonometrische Kenntnisse können hilfreich sein, um ggf. die empirische Forschung zu verstehen, die in einzelnen Forschungsarbeiten durchgeführt wird, auf die sich der Kurs inhaltlich stützt. Ausreichende Kenntnisse der englischen Sprache sind erforderlich.
- Contents
In der zweiten Hälfte des Semesters wenden die Studierenden ihr neu erworbenes Wissen an. In der Arbeit sollen aus theoretischer und empirischer Sicht Komponenten eines dezentralisierten Finanzwesens und, hiermit verbunden, die Anwendung bestimmter Technologien (bspw. Blockchain) im Finanzwesen kritisch bewertet werden. Die konkreten Thmen werden am Ende des Vorlesungsblocks vergeben.
- Literature
Siehe Vorlesung. Weitere Literaturhinweise werden themenspezifisch bekannt gegeben.
- Participants
Seminar
Fachseminar Finanzwirtschaft
- Name in diploma supplement
- Seminar in Finance
- Organisational Unit
- Lecturers
- SPW
- 2
- Language
- German
- Cycle
- every semester
- Participants at most
- 15
- Preliminary knowledge
Grundkenntnisse der Finanzwirtschaft
- Abstract
Vermittlung von Kenntnissen und Fähigkeiten zur selbstständigen Erarbeitung eines thematisch geschlossenen Komplexes innerhalb der finanzwirtschaftlichen Forschungsfelder auf einer breiten Literaturbasis.
- Contents
Aktuelle forschungsnahe Fragestellungen der Finanzwirtschaft.
Informationen zu den Voraussetzungen und zur Bewerbung finden Sie auf der Homepage des Lehrstuhls
- Literature
Themenspezifisch; die Einführungsliteratur wird jeweils in der Veranstaltung bzw. auf der Homepage des Lehrstuhls bekannt gegeben.
- Teaching concept
Erstellen einer wissenschaftlichen Arbeit, Präsentation der Ergebnisse, kritische Diskussion
- Participants
Lecture
Investition und Finanzierung
- Name in diploma supplement
- Investment and Financing
- Organisational Unit
- Lecturers
- SPW
- 2
- Language
- German
- Cycle
- winter semester
- Participants at most
- no limit
- Preliminary knowledge
Kenntnisse der grundlegenden Methodiken der Mathematik für Wirtschaftswissenschaften und des Rechnungswesens
- Contents
- Management der Kapitalverwendung
- Management der Kapitalbeschaffung
- Neuere Entwicklungen zur Investitions- und Finanzierungstheorie
- Literature
- Brealey/Myers/Allen: Principles of Corporate Finance - Global Edition
- Weitere Literatur wird in der Veranstaltung bekannt gegeben
- Participants
Exercise
Investition und Finanzierung
- Name in diploma supplement
- Investment and Financing
- Organisational Unit
- Lecturers
- SPW
- 2
- Language
- German
- Cycle
- winter semester
- Participants at most
- no limit
- Preliminary knowledge
Kenntnisse der grundlegenden Methodiken der Mathematik für Wirtschaftswissenschaften und des Rechnungswesens
- Contents
- Management der Kapitalverwendung
- Management der Kapitalbeschaffung
- Neuere Entwicklungen zur Investitions- und Finanzierungstheorie
- Literature
siehe Vorlesung
- Participants
Seminar
Selected Topics in Empirical Capital Market Research
- Name in diploma supplement
- Selected Topics in Empirical Capital Market Research
- Organisational Unit
- Lecturers
- SPW
- 2
- Language
- English
- Cycle
- winter semester
- Participants at most
- 15
- Preliminary knowledge
Students are assumed to have a profound understanding of finance (for instance by having taken the lectures offered by the chair). Basic econometric skills are helpful to understand empirical research conducted in the academic papers which the module’s content is based on. A sufficient level of spoken and written English language skills is necessary.
- Abstract
The module provides students with the knowledge and skills to independently and critically analyze a practically and scientifically relevant subfield of empirical capital market research based on an in-depth literature review as well as an accompanying presentation.
- Contents
Selected topics in empirical capital market research
Informationen zu den Voraussetzungen und zur Bewerbung finden Sie auf der Homepage des Lehrstuhls
- Literature
The literature depends on the specific topic. Students will be provided with relevant papers in the introductory session.
- Teaching concept
Paper writing, presentation, discussion
- Participants
Lecture with integrated Seminar
Stock Market Anomalies and Quantitative Trading Strategies
- Name in diploma supplement
- Stock Market Anomalies and Quantitative Trading Strategies
- Organisational Unit
- Lecturers
- SPW
- 4
- Language
- English
- Cycle
- summer semester
- Participants at most
- no limit
- Preliminary knowledge
Students are assumed to have an undergraduate level knowledge of finance (for instance by having taken an introductory course in investments or asset pricing). Basic econometric skills are helpful to understand empirical research conducted in the research papers, which the course’s content is based on. Programming experience (in particular in Python) can be useful (see the Abstract below for details). A sufficient level of spoken and written English language skills is necessary.
- Abstract
The lecture, which takes place twice a week in the first half of the semester, gives an introduction to the field of equity market anomalies. It provides an overview over well-known as well as and recently discovered cross-sectional quantitative anomalies and discusses from both a theoretical and an empirical point of view why these return patterns might arise and persist. It also discusses to which extent these anomalies may be translated into effective investment strategies, and explains potential pitfalls when evaluating trading strategies.
In the second half of the semester, students make use of their newly acquired knowledge by writing and presenting a seminar paper in which they critically evaluate specific trading strategies/market anomalies. Students can decide whether their paper is based mainly on a synthesis of the literature or based mainly on programming, backtesting, and critically discussing a self-proposed trading strategy (for instance via the online platform “Quantopian”).
- Contents
Content of the lecture
- Introduction and “big picture”
- Conceptual foundations, behavioral finance, and limits to arbitrage
- The classical anomalies: Size, value, momentum
- The “high risk, low return” anomalies
- The post-earnings announcement drift and other event-based anomalies
- Violations of the law of one price and information spillover effects (e.g. pairs trading)
- The impact of sentiment
- The role of media for stock market anomalies
- Meta anomalies and other current trends in the literature
- Literature
As the course discusses recent research, there is no specific textbook that covers all aspects of the course. Useful survey papers are:
- Zacks (2011), “The handbook of equity market anomalies”, Wiley Finance.
- Barberis/Thaler (2003), “A Survey of Behavioral Finance”, in: Handbook of the Economics of Finance, Chap. 18, 1054-1123.
- Subrahmanyam (2010), “The cross-section of expected stock returns: What have we learnt from the past twenty-five years of research?”, European Financial Management, 16, 27–42.
- Teaching concept
Presentation, discussion, paper writing
Die Veranstaltung entspricht einem Vorlesungsanteil von 2 SWS und einem Seminaranteil von 2 SWS.
- Participants